Το 2018 ο πρόεδρος της Σερβίας Αλεξάνταρ Βούτσιτς ζήτησε να γνωρίσει από κοντά τον Έλληνα επιχειρηµατία Γιάννη Παλαιοχωρινό, ο οποίος «ντύνει» µε χριστουγεννιάτικες κατασκευές το Βελιγράδι από το 1996, αλλά και να δει τα φετινά σχέδια, ενώ για οκτώ συνεχή χρόνια οι πρώην δήµαρχοι Κωνσταντινούπολης και Μπεϊκλουντζού επισκέπτονταν το εργοστάσιό του στη Νέα Αγχίαλο Θεσσαλονίκης για να επιθεωρήσουν προσωπικά τα λαµπιόνια και τον διάκοσµο µε τα οποία στολίζονται ακόµη και σήµερα η πλατεία Ταξίµ και οι γύρω δρόµοι της Πόλης. Πίσω από τις εορταστικές πρωτοχρονιάτικες φωτεινές δηµιουργίες και τις περίτεχνες κατασκευές κεντρικών λεωφόρων, δηµαρχείων, εµπορικών κέντρων, πλατειών, πεζόδροµων, ουρανοξυστών και διεθνών αεροδροµίων, σε 80 χώρες σε όλο τον κόσµο, βρίσκεται η ελληνική εταιρεία Fotodiastasi, που διαθέτει δύο µονάδες παραγωγής λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη και άλλες τρεις στη Νότια Βουλγαρία, στις οποίες κατασκευάζει χριστουγεννιάτικο φωτιστικό υλικό υψηλής ποιότητας.
Η θεσσαλονικιώτικη εταιρεία εδώ και 16 συνεχόµενα χρόνια ντύνει γιορτινά όλο το Βερολίνο. Σήµα κατατεθέν της γερµανικής πρωτεύουσας είναι ένα ολόφωτο τρένο φτιαγµένο αποκλειστικά από χριστουγεννιάτικα λαµπιόνια, το οποίο δίνει το σύνθηµα της έναρξης της εορταστικής περιόδου, µε τον δήµαρχο της πόλης να κάνει βόλτες σκαρφαλωµένος πάνω σε αυτό. Ο 49χρονος ηλεκτρολόγος µηχανικός Γιάννης Παλαιοχωρινός «ράβει» µε χριστουγεννιάτικα λαµπιόνα και τις αθλητικές εγκαταστάσεις της Γιουβέντους, ενώ στολισµένες από τα χέρια του είναι όλες οι εταιρείες του αφεντικού της ιταλικής οµάδας Ανιέλι. Ελληνική σφραγίδα έχει επίσης εδώ και 18 χρόνια ο εορταστικός διάκοσµος της Βιέννης, ενώ για περισσότερα από 28 χρόνια στολίζει δρόµους βρετανικών πόλεων, όπως του Μπέρµιγχαµ αλλά και του Λονδίνου.
Το τελευταίο διάστηµα, τη φινέτσα των διακοσµητικών του ζήλεψαν και οι Ιταλοί. Κεντρικοί δρόµοι στη Ρώµη αλλά και εµπορικά κέντρα σε όλη την Ιταλία «φορούν» ελληνικά λαµπάκια. Χρυσές άµαξες, πολύχρωµες κιθάρες, φαντασµαγορικά χριστουγεννιάτικα δέντρα, χρυσά κλαδιά και αστέρια, χιονάνθρωποι, τάρανδοι, άµαξες, Αγιοβασίληδες, αερόστατα, γιρλάντες και ελάφια κοσµούν µεγάλα εµπορικά κέντρα της Βαρκελώνης και της Στοκχόλµης.
Εκτός από την Ευρώπη, η ελληνική εταιρεία έχει εξαπλωθεί στο Κέιπ Τάουν της Αφρικής, στη Μελβούρνη και στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας, ενώ άνοιγµα κάνει τα τελευταία χρόνια και στην αγορά της Αµερικής. Αν και έχει επεκταθεί σε περισσότερες από 80 χώρες, ο Γιάννης Παλαιοχωρινός ξεχωρίζει τον περσινό διάκοσµο που ανέλαβε να κατασκευάσει και να τοποθετήσει µε αφορµή τη γιορτή του Ραµαζανιού σε όλο το Κατάρ, αλλά και την Πρωτοχρονιά του 2013 στο Ντουµπάι. Φέτος, µεταξύ άλλων, έχει αναλάβει αποκλειστικά να διακοσµήσει ένα θεµατικό πάρκο που έχει φτιάξει η Samsung στη Νότια Κορέα µε 7,3 εκατ. επισκέπτες ετησίως, αλλά και τις εγκαταστάσεις της Ντίσνεϊ στην Ατλάντα των ΗΠΑ.
Ξεκίνησε από ένα µικρό υπόγειο
'Εχοντας από µικρός το µικρόβιο του στολισµού και των φώτων, συνέχισε να ασχολείται µε αυτά και στα φοιτητικά του χρόνια στο Πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης, νοικιάζοντας το 1987 ένα µικρό υπόγειο σε µια γειτονιά του κέντρου της Θεσσαλονίκης. Εκεί επισκεύασε λάµπες και µε τη βοήθεια ενός µάστορα κατάφερε να φτιάξει και να λανσάρει το 1989 τον πρώτο ελληνικό φωτοσωλήνα. Την ίδια χρονιά πήρε και την πρώτη παραγγελία για διάκοσµο, στολίζοντας τους δρόµους της κοινότητας της Μεγάλης Παναγιάς. Από τότε επεκτεινόταν χρόνο µε τον χρόνο, αλλάζοντας τέσσερις φορές έδρα λόγω των αυξηµένων αναγκών. Στόχος του, όπως είπε, έπειτα από 30 χρόνια πορείας, είναι η περαιτέρω εξάπλωσή του στην αγορά της Αµερικής.
«Γεννήθηκα μέσα στα λαμπάκια»
«Για εµάς είναι κάθε µέρα Χριστούγεννα. Και νιώθω περήφανος που βάζουµε ελληνική σφραγίδα σε όλο τον κόσµο και ακούγεται η χώρα µας. Γεννήθηκα και µεγάλωσα µέσα στα φώτα και στα λαµπάκια. Ο πατέρας µου είχε λούνα παρκ και από µικρός τα καλοκαίρια βοηθούσα. Στόλιζα το λούνα παρκ, άλλαζα τα λαµπάκια, τους φωτισµούς, έφτιαχνα τους καπνούς και τα εφέ» είπε στο «Εθνος της Κυριακής» ο Γιάννης Παλαιοχωρινός, την ώρα που δε κάδες ευχαριστήριες κάρτες και επιστολές από δηµάρχους όλου του κόσµου βρίσκονται στο γραφείο του. Επειτα από εννιά χρόνια αποχής από την ελληνική αγορά κυρίως λόγω της κρίσης, φέτος η θεσσαλονικιώτικη εταιρεία -η οποία τριπλασίασε το προσωπικό της τη δύσκολη αυτή περίοδο- επιστρέφει στην εγχώρια αγορά αναλαµβάνοντας να στολίσει το µεγαλύτερο τµήµα της Αθήνας και να ανάψει τα χριστουγεννιάτικα φώτα της πρωτεύουσας. «Θα φωτίσουµε µε χρυσά διαµαντάκια και µε πολυελαίους το Κολωνάκι και άλλους κεντρικούς δρόµους της Αθήνας. Μπακογιάννης βγάζει δυναµική και δείχνει να έχει άλλη αντίληψη στα πράγµατα, αναθέτοντας τον στολισµό σε χορηγούς, γιατί ξέρει ότι ο δήµος έχει χρήµατα µόνο για τα απαραίτητα» είπε ο κ. Παλαιοχωρινός.
Δημιουργεί μόδα
Μαζί µε τους τέσσερις σχεδιαστές του, ο 49χρονος ηλεκτρολόγος µηχανικός δηµιουργεί τη µόδα αλλά και τις τάσεις της επόµενης χριστουγεννιάτικης περιόδου. Με το που τελειώσουν οι γιορτές, αρχές Ιανουαρίου µέχρι και Φεβρουάριο, δειγµατίζει. Από την 1η Μαρτίου ξεκινούν οι παραγγελίες, ενώ οι παραδόσεις πραγµατοποιούνται όλο τον χρόνο. Πιο οργανωµένοι είναι οι Αµερικανοί, οι Γερµανοί, οι Βρετανοί, οι Αυστραλοί και οι Βορειοευρωπαίοι, ενώ της τελευταίας στιγµής σχεδόν πάντα είναι οι µεσογειακές χώρες, παρατήρησε ο κ. Παλαιοχωρινός, δείχνοντάς µας τις παλέτες που ετοιµάζονται να φορτωθούν για τη Βενετία λίγες µόλις µέρες πριν ξεκινήσουν οι γιορτές. Απασχολώντας συνολικά 400 άτοµα, η Fotodiastasi κατασκευάζει όλο το προϊόν από την αρχή, από την πρώτη µέχρι την τελευταία βίδα. «Αυτό είναι το πλεονέκτηµά µας. Ξέρουµε τι πουλάµε, µπορούµε να εγγυηθούµε για την υψηλή ποιότητά του και την αισθητική, έχουµε ανταγωνιστικές τιµές, είµαστε συνεπείς στις παραδόσεις µας και διαθέτουµε µεγάλη γκάµα διακοσµητικών, µε τους καταλόγους µας να ξεπερνούν τις 3.000 σελίδες. Ετσι έχουµε αποκτήσει διεθνή φήµη και ανταγωνιζόµαστε τόσο τους Κινέζους όσο και τους Γάλλους και Αυστριακούς κατασκευαστές» πρόσθεσε ο κ. Παλαιοχωρινός.
Πλεονέκτηµα της ελληνικής εταιρείας αποτελούν οι υψηλές πιστοποιήσεις που διαθέτει και ιδιαίτερα η ακαυστότητα των προϊόντων που κατασκευάζει, η οποία αποτελεί κρίσιµο παράγοντα για την ασφάλεια. «Το 2007 µας ζήτησαν οι υπεύθυνοι του αεροδροµίου του Χίθροου να καταθέσουµε ένα σχέδιο για τον διάκοσµό του, συµπεριλαµβάνοντας και όλες τις πιστοποιήσεις των προϊόντων. Αφού ο Κινέζος προµηθευτής µου διαβεβαίωσε για την ακαυστότητα των αναλώσιµων υλικών που προµηθευόµασταν, έστειλα δείγµατα στο Χίθροου. Λίγες µέρες αργότερα ο διευθυντής ασφαλείας του αεροδροµίου του Λονδίνου µου είπε ότι δυστυχώς τα προϊόντα δεν πληρούν τα στάνταρ και η παραγγελία χάθηκε». Εναν χρόνο µετά αγόρασε µηχανήµατα και κατασκεύασε προϊόντα άκαυστα, καταφέρνοντας να πάρει µεγαλύτερη παραγγελία από το Χίθροου και να το στολίσει την επόµενη χρονιά.
Πηγή: ethnos.gr